Waarvoor werk je eigenlijk?


Ik had anderhalve maand geleden een baan in loondienst die op papier erg leuk was. Ik kreeg veel verantwoordelijkheden en ik begon voor het eerst prima te verdienen. Dat wil zeggen: beter dan de part-time (studenten)baantjes die ik hier voor gehad had. Ik was binnen no time gewend geraakt aan de luxe die mijn nieuwe leventje gebracht had. We konden zonder al teveel na te denken een weekendje weg of uit eten. Ik kookte sowieso nooit meer: ik was iedere avond pas na achten thuis en zag daardoor vrijwel alleen nog AH to go's en station-eetgelegenheden van binnen. Het zal je niet verbazen dat ik binnen een jaar bijna tien kilo ben aangekomen. Ik was iedere week 10 uur onderweg naar mijn werk (mits er nergens seinstoringen waren), werkte 80+ uur per week (inclusief alle projecten die ik er naast deed) en ik zat geregeld tegen een burnout aan. Iemand vertelde me ooit dat je voor spullen betaalt met uren van je leven en dat is een zin die me altijd is bijgebleven. Hoewel ik bewust klein en minimalistisch woon (er valt hier weinig te Marie-Kondo'en) had ik wel veel kleding verzameld. En het 'geluk' van het kopen van iets nieuws duurde eigenlijk steeds korter. Ik besloot een knoop door te hakken. Als ik met minder kon leven (reisjes, etentjes, luxe) dan kon ik ook minder uren maken op kantoor. Kon ik dan niet eindelijk gaan doen wat ik leuk vond? Ik ging met mijn man aan tafel en gaf aan hoe ongelukkig ik al een tijd was: durfden we het risico te nemen om allebei als ZZP'er aan de slag te gaan? Als ik mijn baan opzegde dan had ik namelijk geen recht op een uitkering als het allemaal in de soep zou lopen. Ik heb een ontzettend supportive man gekozen die meteen zei: "Let's do it!". Gelukkig had ik op dag 1 van mijn freelance-bestaan al meteen een klus van 6 weken in the pocket waardoor mijn doembeeld van daydrinking in sjofele pyjama niet meteen werkelijkheid werd. Nu deze klus (die stiekem toch een beetje voelde als een afkickperiode vanwege de duur en structuur) is afgerond voelt het alsof mijn leven als freelancer nu pas echt begint. Ik zal jullie meenemen in mijn struggles en triomfen! Één ding is zeker: de AH to go en Thuisbezorgd.nl zullen mijn inkomsten gaan missen :-)